Sprężarki wysokociśnieniowe i rynek sprężonego gazu ziemnego

image

Co to jest rynek CNG?

CNG oznacza sprężony gaz ziemny, czyli gaz ziemny (głównie metan), który jest przechowywany pod wysokim ciśnieniem. Wykorzystywany jako alternatywne źródło paliwa w stosunku do tradycyjnych opcji gazu, oleju napędowego i propanu, sprężony gaz ziemny jest uważany za bezpieczniejszy w użyciu niż inne paliwa, ponieważ jest lżejszy - a w przypadku wycieku szybciej się rozproszy po uwolnieniu. Rynek ten przeżywa obecnie duży wzrost, głównie ze względu na rosnącą popularność pojazdów napędzanych gazem ziemnym, a także przewidywany wzrost zużycia gazu ziemnego w przyszłych latach. Dodatkowa zaleta? Pojazdy napędzane CNG spalają czystszy gaz, co przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla i zmniejszenia zużycia silnika.

Sprężarki wysokociśnieniowe zasilają stacje tankowania CNG

Jak sama nazwa wskazuje, sprężony gaz ziemny jest produkowany przy użyciu sprężarek powietrza o wysokim ciśnieniu do sprężania gazu ziemnego - zazwyczaj do mniej niż 1% objętości, jaką zajmuje on przy standardowym ciśnieniu atmosferycznym. Poniżej opisujemy, jak stacje tankowania CNG (lub stacje, które dostarczają CNG do użytkownika końcowego) działają i dostarczają CNG za pomocą sprężarek wysokociśnieniowych.

  1. Stacja online. Gaz ziemny jest transportowany do stacji tankowania rurociągami. Stacje te są rozmieszczone w różnych miejscach na całej długości rurociągu, ponieważ gaz ziemny musi być stale sprężany w różnych odstępach czasu. Po dotarciu gazu na miejsce, wilgoć jest usuwana, a następnie gaz jest sprężany w wysokociśnieniowej sprężarce. Następnie gaz jest podawany odbiorcy (w tym przypadku pojazdowi napędzanemu CNG) za pomocą dystrybutora.

  2. Stacja macierzysta. Praktycznie taki sam proces jak na stacji internetowej. Jednak zamiast natychmiastowego dostarczenia do użytkownika końcowego, CNG jest przechowywany w przyczepie po sprężeniu i oczekuje na transport do elektrowni, odbiorcy przemysłowego lub stacji-córki.

  3. Stacja-córka. W tym przypadku stacja tankowania nie jest połączona z gazociągiem. Zamiast tego gaz jest dostarczany naczepą (w butli) i podawany odbiorcy za pomocą dystrybutora. Jednak gdy ciśnienie w butli spada do 190 barów, włącza się sprężarka, aby przywrócić ciśnienie do 220 barów.

Dowiedz się więcej o rozwiązaniach Atlas Copco w zakresie tankowania CNG dla flot!