Podstawowym zadaniem każdego łożyska tocznego jest umożliwienie swobodnego obracania się koła w pojeździe. Musi ono również utrzymywać koło we właściwej pozycji podczas jazdy, zgodnie z ruchami układu kierowniczego czy elementów zawieszenia. Łożyska kół zużywają się szybciej na skutek codziennej eksploatacji i niekiedy niekorzystnych warunków drogowych. Ponieważ mamy do czynienia wyłącznie z łożyskami bezobsługowymi (łożyska uszczelnione, posiadające własny smar wewnętrzny), producenci zakładają, że będą one pracować aż do momentu zużycia.
Mimo, że naturalna eksploatacja charakteryzuje się długą żywotnością, nawet drobne nierówności na drodze lub niewłaściwa geometria zawieszenia mogą mieć znaczący wpływ na ich żywotność. Czasami łożysko może być pozbawione smarowania. Przegrzanie hamulca, którym zazwyczaj jest tarcza hamulcowa, może spowodować stopienie smaru. Dzieje się tak, gdy tarcza hamulcowa jest nagrzana przez dłuższy czas, a zapieczony zacisk hamulcowy hamuje nieprzerwanie. W obu przypadkach można je natychmiast wymienić.
Objawów jest wiele. Może to być charakterystyczny dźwięk, który słychać podczas jazdy. Mogą być też inne przyczyny, a łożyska powinny być zawsze natychmiast wymieniane, jeśli objawy są widoczne.
Aby wymienić łożyska, należy podnieść pojazd i zdjąć zacisk hamulcowy, jego jarzmo, a następnie tarczę hamulcową. Następnie należy zdjąć nakrętkę centralną z wału osi. Wyjęcie łożyska ze zwrotnicy koła kierownicy może być trudniejsze. W takim przypadku potrzebny jest specjalny odklejacz do łożysk i piast przednich (np. https://narzedzia-esklep.pl/sciagacz-odklejacz-do-lozysk-i-kol-quatros-rozne-rozmiary-p7822) Jak to działa? Wystarczy dopasować krążek w zestawie do rozmiaru łożyska i można stworzyć osobny zestaw.
Łożyska są zazwyczaj wymieniane parami, ponieważ mają podobną żywotność. Po ich wymianie regulujemy luz za pomocą nakrętki koronowej i nakrętki samozabezpieczającej. Ważna uwaga: nakrętka koronowa może być użyta ponownie, natomiast nakrętki samozabezpieczające należy wyrzucić.
Inne łożyska mogą wymagać osobnych ściągaczy do zastosowań ogólnych.
Łożyska są jedną z najtrwalszych części konstrukcyjnych samochodu. Łożyska nie są problemem dla wielu kierowców, którzy używali swojego samochodu przez wiele lat. Ale, są pewne rzeczy, które mogą spowodować ich awarii. Co może skrócić żywotność łożyska?
Łożyska są narażone na ogromne siły i obciążenia podczas jazdy. Jest to dodatkowo zwiększone przez jazdę po wybojach lub koleinach. Ponieważ stanowią one część masy nieresorowanej zawieszenia, pochłaniają drgania spowodowane uderzeniem koła w wyboje. Dodatkowe obciążenia skracają żywotność łożyska.
Nieprawidłowa eksploatacja pojazdu może również zmniejszyć trwałość łożysk. Zła eksploatacja samochodu, częsta jazda po nierównej nawierzchni oraz sportowa jazda z dużymi obciążeniami bocznymi mogą skrócić żywotność łożysk.
Łożyska są zaprojektowane do pracy w temperaturze 70 stopni Celsjusza, nawet w gorące dni. Temperatura może wzrosnąć, jeśli elementy zawieszenia nie są odpowiednio nasmarowane lub dokręcone. Nadmierne nagrzewanie się tarcz hamulcowych również może spowodować uszkodzenie łożyska.
Montaż łożysk może być trudny, zwłaszcza jeśli nie są one zintegrowane z piastą. Powinny być one idealnie dopasowane i zamocowane z zachowaniem odpowiedniego luzu. Najlepiej jest zlecić ich wymianę profesjonalnemu warsztatowi. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że montaż przebiega zgodnie z wszelkimi instrukcjami i zaleceniami producenta. Nieprawidłowy montaż lub strojenie może skutkować wgnieceniami, odkształceniem piasty, a nawet utratą elementu łożyska.
Kolejnym powodem, dla którego prawidłowy montaż jest ważny, jest fakt, że na łożyskach prędzej czy później może pojawić się rdza. Ważne jest, aby zwracać uwagę na szczegóły. Podczas wymiany łożyska należy używać czystych rękawic i nie dotykać żadnych metalowych części gołą ręką. Przed zamontowaniem nowego łożyska należy je przechowywać w suchym miejscu i natychmiast rozpakować.
Łożyska są najtrwalszymi częściami samochodu. Nie należy jednak ignorować hałasów wokół kół, luzów czy drgań kierownicy. Awaria układu zawieszenia może doprowadzić do uszkodzenia jednego z elementów. Tylko profesjonalne warsztaty powinny wymieniać łożyska przy pomocy wykwalifikowanych mechaników